MEDYCYNA ESTETYCZNA

Ciężka choroba, przede wszystkim choroba onkologiczna wymaga od otoczenia osoby dotkniętej chorobą dużego wsparcia i zrozumienia. Nierozerwalnym aspektem powrotu do zdrowia osób chorych onkologicznie jest ich wiara w siebie i możliwość powrotu do normalności po zakończeniu leczenia. Na początku człowiek dotknięty chorobą nowotworową myśli przede wszystkim o tym, aby przeżyć, aby zwyciężyć raka. Jednakże kwestie estetyczne w miarę walki z chorobą i jej poznaniem zaczynają odgrywać coraz większą rolę. I tu rola lekarzy, pielęgniarek, psychologów, najbliższych i przyjaciół we wsparciu pacjenta i pokazaniu mu że dbałość o skórę, odpowiednio stosowane terapie miejscowe i uwierzenie w siebie i możliwość odzyskania swojej kobiecości/ męskości mimo przebytego, często okaleczającego leczenia , jest możliwe. Terapia onkologiczna pozostawia po sobie poważne ślady na skórze pacjenta takie jak przebarwienia, blizny, ubytki i asymetrie, utrata zębów, włosów, brwi, pogorszenie napięcia i suchość skóry, utrata objętości tkanek całego ciała, wiotkość pewnych obszarów – zmiany, które dotyczą większości ludzi w wieku podeszłym, ale u chorych onkologicznie, często u ludzi młodych, mają poważne konsekwencje psychologiczne, które opóźniają proces leczenia. Według definicji WHO ( Światowa Organizacja Zdrowia) zdrowie jest stanem pełnego, dobrego samopoczucia/dobrostanu. Nie można być zdrowym, nawet jeśli wygra się walkę z rakiem, ale pozostaje się oszpeconym za pomocą  blizn, ubytków tkanek, porażeń lub niedowładów, z poparzeniami skóry po radioterapii, czy innymi okaleczeniami. Im dłużej od zakończenia leczenia tym bardziej pacjent skupia się na tych „pamiątkach”, a po wielu latach, będąc zdrowym onkologicznie, często choruje na depresję, ma niska samoocenę i niskie poczucie wartości. Kompleksy z powodu mniej lub bardziej widocznych defektów kosmetycznych powodują, że ci Onkomocni Ludzie, którzy pokonali raka(!), nie dają sobie szans w związkach partnerskich, w poszukiwaniu nowej pracy, wstydzą się publicznie pokazać np. na basenie czy plaży, nie pozwalają sobie na zbliżenie fizyczne z partnerem.

choroba onkologiczna

Niwelowanie skutków terapii onkologicznej zabiegami estetycznymi

O skórę należy dbać już w czasie chemioterapii czy  radioterapii, warto już wtedy stosować odpowiednie specyfiki, które zmniejszą niepożądane działania leczenia. Nieraz po operacji należy wykonać rekonstrukcję utraconych tkanek, a w mniejszych ubytkach, uzupełnić obszar, który tego wymaga kwasem hialuronowym, bądź własnym tłuszczem. Także o bliznę należy zadbać jak najszybciej, nie pozwalając, by oszpeciła na całe życie. Mitem jest przekonanie, że pacjenci onkologiczni nie mogą w ogóle korzystać z zabiegów medycyny estetycznej. Po zakończeniu leczenia onkologicznego po okresie 3 m-cy  możemy wdrożyć mezoterapię kwasem hialuronowym lub zabiegi z użyciem toksyny botulinowej. Na zabiegi z czynnikami wzrostu lub komórkami macierzystymi musimy poczekać 5 lat od zakończenia leczenia. Bezpiecznym zabiegiem, który poprawi stan skóry jest także mezoterapia igłowa osoczem bogatopłytkowym, która zrewitalizuje zmęczone ciało i nada cerze blasku, odżywi cebulki włosowe i przyśpieszy odrost włosów po chemioterapii. Pacjentkom po zakończonym leczeniu onkologicznym narządów rodnych medycyna estetyczna może zaproponować zabiegi poprawiające nawilżenie i elastyczność okolic intymnych za pomocą laseroterapii bądź użycia kwasu hialuronowego. Z terapii niwelujących blizny medycyna estetyczna proponuje mezoterapię, laseroterapię i wypełnianie ubytków tkanek, a w przypadku brzydkich ściągających blizn, ponowne jej plastyczne opracowanie. Wyjątkiem są tu blizny po czerniaku, których nie wolno nam korygować, gdyż może to zaburzyć odpływ chłonki w razie nawrotu choroby. Obszary skóry objęte radioterapią także są wykluczone z zabiegów estetycznych , natomiast omówienie z pacjentem możliwości zmniejszenia powikłań związanych z tą formą leczenia jeszcze przed jej rozpoczęciem, pozwoli zminimalizować powikłania. Niestety nadal często pacjenci nie wiedzą, że powinni skórę do radioterapii przygotować wcześniej (oczekując na leczenie), że są specjalne opatrunki, które zmniejszą poparzenia i zabezpieczą przed otarciami i nadkażeniami.

Przywracamy wiarę w siebie!

Warto głośno mówić o urodzie osób dotkniętych chorobą, bo to nie jest tak, że wraz z diagnozą tracą one swoją kobiecość / męskość i mają być pozbawione praw do dobrego samopoczucia. W Klinice Medest każdy pacjent onkologiczny otrzyma wsparcie i podpowiedź jak przejść przez leczenie z jak najmniejszą liczbą niemiłych „pamiątek”, a współpraca różnych specjalistów – lekarz medycyny estetycznej, laryngolog, ginekolog estetyczny i chirurdzy plastycy, poszerza wachlarz możliwości leczenia skutków ubocznych.

Zapraszamy do Kliniki Medest  na każdym etapie choroby onkologicznej- diagnozy, planowanego leczenia, w trakcie i po leczeniu. Naszym zadaniem jest umożliwienie powrotu pacjentów „po przejściach” do normalnego życia.