MEDYCYNA ESTETYCZNA

MIGRENA

Migrena to schorzenie bardzo nieprzyjemne, które w znaczny sposób ogranicza normalne funkcjonowanie chorych. Silne bóle głowy potrafią zaskoczyć w najmniej oczekiwanej chwili i na długo wykluczyć pacjenta z pracy zawodowej i życia towarzyskiego. Leczenie migreny jest wskazane wówczas, gdy napady bólu głowy znacząco pogarszają jakość życia, występują przynajmniej 2 razy w miesiącu, nie ustępują pod wpływem leczenia doraźnego lub współistnieją z trwającą bardzo długo lub uciążliwą aurą migrenową. Nieskutecznie leczona migrena może przekształcić się z formy epizodycznej (rzadkie napady) w formę przewlekłą. Wówczas zwiększa się nasilenie bólów głowy, wzrasta częstość występowania napadów, ale też nierzadko zmienia się charakter napadów przypominając bóle napięciowe.

Toksyna botulinowa w leczeniu migreny

Toksyna botulinowa typu A jest wysoce skutecznym i bezpiecznym lekiem, rekomendowanym w profilaktycznym leczeniu przewlekłej migreny. Jednak stosowanie toksyny botulinowej typu A w przewlekłej migrenie związane jest z koniecznością właściwej kwalifikacji chorych do zabiegu. Z uwagi na specyfikę tego schorzenia, procedura kwalifikacji i oceny efektu leczenia powinna być przeprowadzona przez specjalistę neurologa.

Procedura kwalifikacji opiera się przede wszystkim na analizie wywiadu chorobowego, wyników badań dodatkowych, potwierdzeniu rozpoznania migreny przewlekłej i analizie ilości dni z bólem głowy, ich stopnia nasilenia oraz ewentualnej komponenty polekowej. Szczególnie pomocnym narzędziem w kwalifikacji, a następnie monitorowaniu efektów terapii jest prowadzenie przez chorego dzienniczka migreny, o który prosi zawsze lekarz w czasie konsultacji chorego.

Absolutnie kluczowym aspektem terapii przewlekłej migreny toksyną botulinową typu A jest regularne stosowanie leku w obowiązującym schemacie, w odstępach 12 tygodniowych, do momentu powrotu migreny przewlekłej do postaci epizodycznej lub całkowitego ustąpienia dolegliwości.

Celem uzyskania trwałego, pożądanego efektu zaleca się, aby nie przerywać terapii do czasu wykonania minimum 3 cykli. W sytuacji, gdy dolegliwości ustąpią lub napady migren występują sporadycznie, można zwiększyć czas pomiędzy cyklami np. do 6 miesięcy lub dłużej.

Jaki jest sposób podania leku?

Toksyna botulinowa w leczeniu przewlekłej migreny jest podawana w formie zastrzyków bardzo cienką i krótką igłą - obustronnie w okolice czołowe, skroniowe, potyliczne oraz w okolice karku. Podanie leku zazwyczaj jest niebolesne, a efekty zauważalne są po około tygodniu od podania leku stopniowo blokując zakończenia nerwowe odpowiedzialne za występowanie objawów migrenowych.

Aktualnie obowiązujący protokół leczenia, powstał na bazie ponad 10-letnich doświadczeń i obserwacji chorych. Dzięki temu stworzono ujednolicony schemat wykonywania iniekcji, który jednak należy rozpatrywać w odniesieniu do indywidualnej anatomii mięśni twarzy, głowy i szyi pacjenta. Protokół obejmuje 31 koniecznych iniekcji oraz 8 dodatkowych, opcjonalnych dawek, w miejsca największego bólu i tkliwości.