TONSILEKTOMIA

Tonsilektomia to zabieg operacyjny, do którego pacjent jest zawsze indywidualnie kwalifikowany przez laryngologa na podstawie dokładnego wywiadu chorobowego i badania fizykalnego.

Wskazania do usunięcia migdałków podniebiennych:

• przewlekłe zapalenie migdałków
  • nawracające anginy (trzy lub więcej epizodów w ostatnim roku, pięć lub więcej epizodów w ostatnich dwóch latach, siedem lub więcej epizodów w ostatnich trzech latach)
  • przebyty ropień okołomigdałkowy
  • choroby odogniskowe
  • uporczywe chrapanie, obturacyjny bezdech senny
  • utrzymujący się nieprzyjemny zapach z ust spowodowany obfitym wytwarzaniem ropnych czopów migdałkowych
  • podejrzenie guza migdałka.

Przebieg zabiegu:
Zabieg może być wykonany zarówno w znieczuleniu ogólnym jak i w znieczuleniu miejscowym w pozycji siedzącej. Migdałki podniebienne wraz z torebką są oddzielane od otaczających tkanek. Krwawienie tamuje się poprzez ucisk lub elektrokoagulację. Po zabiegu pacjent ma zlecone leki przeciwbólowe a w razie wskazań antybiotykoterapię.

• Czas zabiegu 15-30 min
  • Czas rekonwalescencji 14-21 dni

Możliwe powikłania po zabiegu:
Najczęstszym powikłaniem po tonsilektomii jest wystąpienie krwawienia- dlatego po zabiegu należy unikać przegrzania organizmu ( gorące pokarmy, płyny, kapiele) i wysiłku fizycznego. Należy też prowadzić odpowiednią toaletę jamy ustnej (zakaz usuwania mechanicznego wytrwarzającego się po zabiegu białego włóknika w niszach pomigdałkowych)
Innymi powikłaniami może być stan zapalny operowanego miejsca, przedłużony ból gardła, obrzęk języczka. Tu w większości przypadków wystarczy stosowanie leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych wg zaleceń lekarza.

Zalecenia po zabiegu:
Nie wolno usuwać białych nalotów, które osadzają się na migdałkach po operacji. Jest to włóknik wytwarzany w naturalnym procesie gojenia rany błony śluzowej. Jego zbyt szybkie usunięcie może spowodować intensywne krwawienie z gardła!

Nie należy spożywać gorących pokarmów, płynów, należy unikać przebywania w gorących pomieszczeniach, w saunie, solarium a także unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne.
Zalecany jest odpoczynek , zakaz wykonywania nadmiernego wysiłku fizycznego i dźwigania przez okres 10-14 dni po zabiegu

Należy unikać ostrych i kwaśnych posiłków, zaraz po operacji najlepiej sprawdzają się produkty papkowate, zimne np. jogurty, serki homogenizowane, a nawet w niedużych ilościach lody. Stosuj środki znieczulające i przeciwbólowe- one naprawdę działają i pomogą przetrwać ten bolesny okres.