ul. Strzelecka 3, Opole 608 57 66 99 rejestracja@klinikamedest.pl Wt - Pt 10:00 - 18:00

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W KLINICE MEDEST

Rozdział I

Przepisy ogólne

Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej w skrócie jako „standardy”) określają w szczególności:

  1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  2. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
  3. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego;
  4. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
  5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
  6. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
  7. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
  8. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
  9. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
  10. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
  11. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
  12. zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

Rozdział II

Objaśnienie terminów

  1. Miejsce zatrudnienia – Praktyka Lekarska Urszula Wojciechowska-Pawlik KLINIKA MEDEST w Opolu (dalej także jako Klinika)
  2. Personel – pracownicy, współpracownicy, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci, stażyści, praktykanci).
  3. Dziecko – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
  4. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka: w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela innego państwa, który przebywa na terytorium Rzeczpospolitej Polski bez opieki osób dorosłych), opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  5. Zgoda opiekuna – zgoda rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Krzywdzenie dziecka – to każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie lub zaniechanie a także każdy jego rezultat skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.
  7. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – pracownik wyznaczony przez kierownictwo Kliniki sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w Klinice oraz ich aktualność.
  8. Osoba udzielająca wsparcia dziecku – pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za opracowanie planu wsparcia dziecku i jego monitorowanie.
  9. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu – pracownik wyznaczony przez kierownictwo Kliniki odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
  10. Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko, wizerunek.

Rozdział III

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Personel Kliniki Medest w Opolu posiada odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci (także z wykorzystaniem technologii informatycznej i komunikacyjnej).
  2. Personel kliniki mający kontakt z dziećmi jest weryfikowany pod kątem niekaralności.
  3. W przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia wystąpienia czynników ryzyka lub objawów krzywdzenia dziecka, pracownicy Kliniki podejmują rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy.
  4. W sytuacji opisanej w pkt. 3, personel Kliniki omawia sytuację z przełożonym oraz osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
  5. Wszyscy pracownicy i współpracownicy Kliniki, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, podjęli informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział IV

Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie. Czyni to w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
  2. Personel traktuje dziecko z empatią i szacunkiem wobec jego godności, potrzeb oraz intymności.
  3. Dziecko ma prawo do otrzymywania informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmowanych czynności medycznych przy użyciu prostego języka w sposób dostosowany do wieku, sytuacji i poziomu rozwoju dziecka.
  4. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Nie wolno dziecka upokarzać, krzyczeć na nie, lekceważyć lub obrażać.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Rozdział V

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

  1. W klinice funkcjonuje Instrukcja „Zasady postępowania wobec osób dotkniętych przemocą”, której celem jest zapewnienie pomocy osobom, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie stosowania przemocy lub zaniedbania.
  2. W przypadku podjęcia przez pracownika Kliniki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek:

1) udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;

2) poinformować rodziców/opiekunów dziecka o podejrzeniu krzywdzenia dziecka;

3) udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania.

3. Czynności podejmowane i realizowane wobec dziecka przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego, chyba że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwie albo wobec rodzica, opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia dziecka.

4. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, gdzie zachodzi podejrzenie, że wobec niego przemoc stosują rodzice/opiekunowie, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności osoby pełnoletniej najbliższej.

5. Działania z udziałem dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa.

6. Pracownik składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:

1) do prokuratury lub policji;

2) do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego w Opolu przesyłając formularz „Niebieska Karta – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie.

7. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie poprzedzającym.

8. Dokumentację związaną z procedurą interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej dziecka.

Rozdział VI

Zasady ochrony dostępu do Internetu

  1. Na terenie Kliniki dziecko korzysta z Internetu za zgodą rodzica/opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu, Klinika nie udostępnia dostępu do Internetu.
  2. W przypadku podejrzenia skrzywdzenia dziecka z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pomocą sieci Internet (korzystanie przez dziecko ze stron zawierających niebezpieczne treści, upublicznianie wizerunku dziecka w sposób krzywdzący lub ośmieszający go – cyber przemoc) podejmuje się działania zgodnie z rozdziałem V standardów.

Rozdział VII

Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r.
  2. Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki i jego upubliczniane jest dopuszczalne za zgodą rodzica/opiekuna prawnego dziecka. Powyższe stosuje się również do przedstawicieli mediów przygotowujących materiały na terenie Kliniki.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna nie jest wymagana.
  4. Podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka możliwe jest tylko za wiedzą i zgodą tego opiekuna.

Rozdział VIII

Monitoring stosowania standardów

  1. Właściciel KLINIKI MEDEST Urszula Wojciechowska-Pawlik wyznaczyła siebie jako osobę odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów.
  2. Urszula Wojciechowska-Pawlik jako właściciel Kliniki monitoruje realizację standardów, reaguje na sygnały naruszenia standardów poprzez przyjmowanie zgłoszeń i uruchamianie interwencji, oraz proponuje zmiany w standardach.
  3. Co najmniej raz na dwa lata dokonuje się oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
  4. Właściciel Kliniki wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom oraz współpracownikom nowe brzmienie standardów.
  5. Specjalista ds. kadr
  • prowadzi ewidencję członków personelu podmiotu, którzy zapoznali się ze standardami ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w standardach,
  • przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub dopuszczeniem do innej działalności związanej z leczeniem dzieci uzyskuje informacje czy dane takiej osoby są zamieszczone w Kartotece Karnej Krajowego Rejestru Karnego oraz Kartotece Nieletnich Krajowego Rejestru Karnego.???
  • przechowuje w dokumentacji pracowników oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami i zobowiązania do przestrzegania standardów ochrony dzieci.

Rozdział IX

Wersja skrócona dla dzieci

  1. Jesteś w przychodni, chcemy żebyś u nas czuł się dobrze i jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś się źle potraktowany przez personel możesz to przekazać Lek. Urszuli Wojciechowskiej-Pawlik lub napisać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .
  2. Na badania wchodzisz z mamą lub tatą, bądź inną osobą będącą Twoim opiekunem. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
  3. Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci co będzie robił i lekarzowi możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc.
  4. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej.
  5. Lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszej przychodni możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą.
  6. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
  7. Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam. To są całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać:
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002;
  • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111

 

            Stantardy ochrony małoletnich
medycyna estetyczna

home01   ul. Strzelecka 3, Opole

open  Wt - Pt 10:00 - 18:00

Nasza strona korzysta z ciasteczek w celu zapewnienia usług na najwyższym poziomie zgodnie z obowiązującymi regulacjami i przepisami prawa. Więcej przeczytasz na stronie Polityka prywatności