LARYNGOLOG

OSTRE ZAPELENIE KRTANI U DZIECI

Objawy ostrego zapalenia krtani:

Ostre zapalenie krtani to stan , który u małych dzieci może stanowić stan bezpośredniego zagrożenia życia. Objawy pojawiają się nagle, najczęściej w nocy- dziecko dostaje ataku szczękającego kaszlu, ma trudności w nabraniu powietrza. Jeśli duszność szybko narasta, dołącza wysoka gorączka, a wdechowi powietrza towarzyszy odgłos „piania koguta” lub zaburzenia połykania, ślinotok- dziecko wymaga natychmiastowej intensywnej pomocy lekarskiej i wezwania pogotowia.
U dzieci po 7 r.ż zapalenie krtani objawia się najczęściej chrypką, suchym kaszlem, nieraz towarzyszy temu gorączka.

Zapalenia krtani u dzieci:

1. Ostre zapalenie nagłośni

u dziecka to ciężkie schorzenie występujące pomiędzy 2-7r.ż. wywołane przez bakterie Haemophilus influenzae. Występują takie objawy jak:

• ból gardła,
  • gorączka,
  • narastająca duszność wdechowo-wydechowa,
  • ślinotok,
  • trudności w połykaniu,
  • chrypka, bezgłos,

Uwaga: dziecko wymaga szybkiej interwencji lekarskiej i hospitalizacji!

2. Ostre podgłośniowe zapalenie krtani u dziecka – najczęściej dotyka dzieci

najmłodszych do 3 r.ż Jest to schorzenie wywołane przez wirusy paragrypy, grypy, adenowirusy, przyczyna może tez być alergiczna, stres emocjonalny, zmiany temperatury lub wilgotności powietrza. Dochodzi tu do obrzęku błony śluzowej w najwęższym u dzieci (podgłośniowym) odcinku układu oddechowego. Typowe dla tego schorzenia są:

• nagle występujące objawy nocne
  • suchy szczekający kaszel
  • odgłosy „piania koguta”
  • chrypka
  • trudności w oddychaniu i narastanie duszności

Uwaga: dziecko wymaga szybkiej interwencji lekarskiej i hospitalizacji!

Zanim przyjedzie pogotowie możesz przerwać atak poprzez umieszczenie dziecka w pomieszczeniu o bardzo dużej wilgotności- np. w zamkniętej łazience gdzie odkręcisz kurki z gorącą wodą wywołując „łaźnię parową”.

3. Ostre zapalenie krtani i tchawicy

Schorzenie występujące najczęściej u dzieci w wieku 2-4 r.ż. Najczęściej pierwotnie wywołane przez wirusy, ale często ulega nadkażeniu bakteryjnemu. Główne objawy to:

• uporczywy suchy kaszel
  • gęsta, trudna do odkrztuszenia wydzielina
  • w przypadku: strupiastego zapalenia tchawicy, kiedy to wydzielina zasycha w strupy i zawęża drogi oddechowe – narastająca duszność, przy coraz słabszym odruchu kaszlowym

Uwaga: dziecko wymaga leczenia szpitalnego, nawodnienia i leków rozrzedzających wydzielinę.

Jak można zmniejszyć ryzyko zapaleniu krtani u małych dzieci:

• odpowiednie nawilżanie pomieszczenia, w którym śpi dziecko, szczególnie w sezonie grzewczym
  • nie narażać dziecka na dym papierosowy
  • szczepienie zalecanym szczepionkami przeciwko HiB (Haemophilus influenzae typ B)
  • karmienie piersią
  • unikanie żłobków

zapalenie krtani u dziecka

Badanie laryngologiczne i diagnoza:

Diagnoza stawiana jest przez lekarza laryngologa na podstawie dobrze zebranego wywiadu i badania dziecka. Często przy objawach narastającej duszności niemożliwe jest lub wręcz przeciwwskazane oglądanie krtani lusterkiem.
W naszym gabinecie posiadamy urządzenie ENT wiever, które umożliwia oglądnięcie krtani nawet u małego dziecka bez narażania go ( a przy okazji rodziców) na zbędny stres.

Leczenie:

Ostre stany zagrażające życiu dziecka muszą być hospitalizowane, gdzie zostanie włączone odpowiednie leczenie ( sterydy, antybiotyki, nawodnienie, leki rozrzedzające wydzielinę dróg oddechowych, inhalacje )
U dzieci starszych, bez dramatycznych objawów , często wystarczające jest postępowanie domowe zalecone przez laryngologa, w tym ważne są inhalacje, nawilżenie pomieszczeń i pozostanie w domu. W razie potrzeby lekarz może zlecić antybiotyk, sterydy wziewne.